Tytuł modułu |
Rolnik w sieci |
Cele modułu i umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć ze wskazaniem, które podstawowe umiejętności cyfrowe zostały uwzględnione w scenariuszu
|
Cele: Celem głównym modułu jest poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz zwiększenie kompetencji korzystania z e-usług publicznych. Cele dydaktyczne szkolenia: 1. zapoznanie uczestników szkoleń z platformą e-usług publicznych ePUAP, przekazanie im kompetencji z zakresu posługiwania się profilem zaufanym, przekazanie wiedzy odnośnie portali administracji publicznej, udostępniających możliwość załatwiania spraw przez Internet. 2. zapoznanie uczestników szkoleń z metodami rozliczeń podatkowych online (e-płatności i e-deklaracje), usług online dla ubezpieczonych w KRUS (portal eKRUS.gov.pl). 3. zapoznanie grupy szkoleniowej z najważniejszymi usługami i aplikacjami (także mobilnymi) dotyczącymi bieżącej obsługi działalności rolniczej (ksow.pl, ARMIR, ARR/ANR/ODR, GIW/GIS/PIORIN/GIJHARS). Uczestnicy nauczą się korzystać z oprogramowania służącego do tworzenia i zabezpieczania haseł oraz posługiwać się oprogramowaniem antywirusowym. 4. zapoznanie grupy szkoleniowej z zasadami bezpiecznego dokonywania zakupów przez Internet. Uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez proces rejestracji i logowania w popularnych serwisach aukcyjnych i sklepach internetowych, dzięki czemu będą mogli zapoznać się z regulaminami tych serwisów i posiąść wiedzę odnośnie procesu kupowania i sprzedawania w Internecie. 5. zapoznanie grupy szkoleniowej z narzędziami bankowości internetowej i mobilnej. Korzystając z demonstracyjnych systemów bankowości internetowej, uczestnicy nauczą się sprawdzać stan konta, wykonywać przelewy, pobierać wyciągi z konta. Uczestnicy posiądą umiejętności posługiwania się aplikacjami służącymi do wykonywania płatności mobilnych, a także poznają zasady działania alternatywnych metod płatności (BLIK, kryptowaluty). 6. zapoznanie uczestników szkolenia z metodami pozyskiwania informacji potrzebnych do prowadzenia działalności rolniczej. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z najpopularniejszymi portalami rolniczymi (np. farmer.pl, gospodarz.pl, topagrar.pl, ppr.pl, tygodnik-rolniczy.pl, wrp.pl, gieldarolna.pl), |
dedykowanymi forami wymiany informacji rolniczych (np. rolnik-forum.pl, fpr.com.pl) oraz portalami meteorologicznymi (np. pogodynka.pl, agropogoda.pl, meteo.pl, sat24.com). Uczestnicy dowiedzą się, jak rozwijać swoje zainteresowania i podnosić kompetencje z wykorzystaniem zasobów dostępnych w Internecie, włącznie z kursami e-learningowymi, podcastami, szkoleniami online. 7. zapoznanie uczestników szkolenia z ofertą usług Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (ksow.pl), ARiMR, ARR/ANR/ODR – docelowo KOWR oraz GIW/GIS/PIORIN/GIJHARS – docelowo PIBŻ, Geoportalu (geoportal.gov.pl). Umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć: – umiejętności informacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach – Pozyskiwanie informacji z sieci: przegląd najpopularniejszych portali rolniczych (np. farmer.pl, gospodarz.pl, topagrar.pl, ppr.pl, tygodnik-rolniczy.pl, wrp.pl, gieldarolna.pl); fora wymiany informacji rolniczych – zasady korzystania (np. rolnik-forum.pl, fpr.com.pl); portale meteorologiczne (np. pogodynka.pl, agropogoda.pl); media społecznościowe – Wyszukiwanie dostawców, ofert, śledzenie trendów – Wyszukiwanie treści związanych z rozwojem zainteresowań, kursów e-learningowych, podcastów tematycznych, platform z zasobami do nauki dla osób dorosłych – umiejętności komunikacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – Komunikacja elektroniczna z odbiorcami i dostawcami – Uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa) przy korzystaniu z usług firm turystycznych, telekomunikacyjnych, banków, urzędów itd. – umiejętności rozwiązywania problemów: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – Zakupy i sprzedaż przez internet – Zarządzanie kontem bankowym, e-płatności (nauka z wykorzystaniem demo serwisów bankowych). – Sprawdzanie warunków pogodowych w sieci (profesjonalne prognozy pogody, systemy i aplikacje RSO). – Bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci (przykłady oszustw i prób wyłudzeń) – Prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych – umiejętności związane z oprogramowaniem: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Korzystanie z procesorów tekstu – Ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem – Przykłady darmowych aplikacji mobilnych dla rolników (można skorzystać z przykładów aplikacji dostępnych na wybranych z ww. stron e-administracji np. geoportal, czy ksow.pl, agro-alarm.pl): jak i gdzie ich szukać, jak instalować, jak i do czego używać, na co uważać i na co zwracać szczególną uwagę (pod kątem bezpieczeństwa i prawa autorskiego) – umiejętność korzystania z usług publicznych: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Założenie konta w ePUAP i profilu |
zaufanego – Założenie konta w ePUAP i profilu zaufanego – Wykorzystanie profilu zaufanego – Geoportal (geoportal.gov.pl) – Rozliczenia podatkowe online (e-płatności i e-deklaracje) – Usługi online dla ubezpieczonych w KRUS (portal eKRUS.gov.pl) – Zintegrowany System Rolniczej Informacji Rynkowej – Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich (ksow.pl) – Podstawowe usługi online ARiMR (w szczególności: http://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/wnioski.html) – zasady wypełniania wniosków i załatwiania spraw online – Usługi online ARR/ANR/ODR – docelowo KOWR – Usługi online GIW/GIS/PIORIN/GIJHARS – docelowo PIBŻ |
Grupa docelowa uczestników |
Scenariusz zajęć jest przygotowany do pracy z uczestnikami w grupie wiekowej powyżej 25 roku życia. |
Liczebność grupy szkoleniowej |
Zgodnie z standardem szkoleniowym przyjętym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, liczebność grupy szkoleniowej przypadająca na jednego instruktora nie może być większa niż 12 osób. |