Tytuł modułu |
Moje finanse i transakcje w sieci |
Cele modułu i umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć ze wskazaniem, które podstawowe umiejętności cyfrowe zostały uwzględnione w scenariuszu
|
Cele: Celem głównym modułu jest poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz zwiększenie kompetencji korzystania z e-usług publicznych. Cele dydaktyczne szkolenia: 1. zapoznanie grupy szkoleniowej z witrynami i narzędziami udostępnionymi w Internecie przez administrację publiczną, służącymi do wyszukiwania informacji o podmiotach gospodarczych. Uczestnicy szkoleń poznają publiczne rejestry firm, nauczą się metod korzystania z wbudowanych wyszukiwarek. 2. zapoznanie grupy szkoleniowej z podstawami prawa konsumenckiego w kontekście poruszania się po Internecie. Uczestnicy nauczą się swoich uprawnień i obowiązków w kontakcie z przedsiębiorcą przy zakupach dokonywanych w Internecie. Poznają rejestr klauzul niedozwolonych, a także zasady wynikające z regulaminów serwisów internetowych. W trakcie zajęć udoskonalą swoje umiejętności korzystania z procesorów tekstu, korzystając z nich podczas ćwiczenia polegającego na napisaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży zawartej przez Internet. 3. zapoznanie grupy szkoleniowej z zasadami bezpiecznego dokonywania zakupów przez Internet oraz organizowania wyjazdów/wczasów. Uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez proces rejestracji i logowania w popularnych serwisach aukcyjnych i sklepach internetowych, dzięki czemu będą mogli zapoznać się z regulaminami tych serwisów i posiąść wiedzę odnośnie procesu kupowania i sprzedawania w Internecie. 4. zapoznanie grupy szkoleniowej z narzędziami bankowości internetowej i mobilnej. Korzystając z demonstracyjnych systemów bankowości internetowej, uczestnicy nauczą się sprawdzać stan konta, wykonywać przelewy, pobierać wyciągi z konta. Uczestnicy posiądą umiejętności posługiwania się aplikacjami służącymi do wykonywania płatności mobilnych, a także poznają zasady działania |
alternatywnych metod płatności (BLIK, kryptowaluty). 5. zapoznanie grupy szkoleniowej z zasadami ochrony swoich danych osobowych w Internecie. Uczestnicy nauczą się korzystać z oprogramowania służącego do tworzenia i zabezpieczania haseł oraz posługiwać się oprogramowaniem antywirusowym. 6. zapoznanie grupy szkoleniowej z dostępnością e-usług publicznych. Uczestnicy założą profil zaufany, dzięki któremu będą mogli nauczyć się korzystać z usług udostępnionych na platformie ePUAP oraz rozliczać swoje sprawy podatkowe za pośrednictwem aplikacji PŁATNIK. Umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć: – umiejętności informacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – Wyszukiwanie ofert, ocena wiarygodności kontrahenta (np. ems.ms.gov.pl, mojepanstwo.pl). – Wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych. – Znajomość praw konsumenta jak również: programy ochrony kupujących, ubezpieczenie transakcji, obciążenie zwrotne etc. – umiejętności komunikacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Wysyłanie, odbieranie poczty elektronicznej – Uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa) przy korzystaniu z usług firm turystycznych, telekomunikacyjnych, banków, urzędów itd. – umiejętności rozwiązywania problemów: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Instalowanie oprogramowania lub aplikacji – Zakupy i sprzedaż przez internet (portale aukcyjne) – Zarządzanie kontem bankowym, płatności elektroniczne i bezgotówkowe oraz bezpieczne korzystanie z nich (nauka z wykorzystaniem demo serwisów bankowych). – Organizacja/Rezerwacja podróży. – Bezpieczne zarządzanie prywatnością w sieci, świadomość przepływu danych osobowych, bezpieczeństwo informacji zastrzegania kart płatniczych i dokumentów tożsamości w przypadku kradzieży lub zagubienia. – Klauzule niedozwolone – regulaminy, status prawny właścicieli serwisów internetowych. – Prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych, konsekwencje finansowe. – umiejętności związane z oprogramowaniem: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Korzystanie z procesorów tekstu – Korzystanie z aplikacji zapewniających bezpieczeństwo w sieci (np. szyfrowanie transmisji). – umiejętność korzystania z usług publicznych: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Użycie profilu zaufanego w co najmniej 1 e-usłudze |
– Założenie konta w ePUAP i profilu zaufanego. – Wykorzystanie profilu zaufanego. – Deklaracje podatkowe online. – Korzystanie z dowolnych usług e-administracji (np. wniosek o dowód osobisty, założenie/zawieszenie/zakończenie działalności gospodarczej, rejestracja osoby bezrobotnej, wydanie karty EKUZ, wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, zawiadomienie o zbyciu pojazdu, wniosek Rodzina 500+ itd.). |
Grupa docelowa uczestników |
Scenariusz zajęć jest przygotowany do pracy z uczestnikami w grupie wiekowej powyżej 25 roku życia. |
Liczebność grupy szkoleniowej |
Zgodnie z standardem szkoleniowym przyjętym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, liczebność grupy szkoleniowej przypadająca na jednego instruktora nie może być większa niż 12 osób. |
|