Tytuł modułu |
Mój biznes w sieci |
Cele modułu i umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć ze wskazaniem, które podstawowe umiejętności cyfrowe zostały uwzględnione w scenariuszu
|
Cele: Celem głównym modułu jest poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz zwiększenie kompetencji korzystania z e-usług publicznych. Cele dydaktyczne szkolenia: 1. zapoznanie grupy szkoleniowej z możliwościami zakładania własnej firmy przez Internet, korzystania z e-usług publicznych dotyczących obsługi podatkowej, kadrowej i rachunkowej swojego przedsiębiorstwa. Uczestnicy szkoleń nauczą się korzystania z usług udostępnionych na portalach ePUAP, CEIDG, PUE ZUS oraz PŁATNIK. 2. zapoznanie grupy szkoleniowej z witrynami i narzędziami z otoczenia biznesu, udostępnionymi w Internecie przez administrację publiczną. Uczestnicy szkoleń poznają publiczne rejestry firm, nauczą się metod korzystania z wbudowanych wyszukiwarek, poznają strony dotyczące pozyskiwania kontrahentów i dofinansowań (mojepanstwo.pl, ems.gov.pl, ceidg.gov.pl, bazakonkurencyjnosci.gov.pl, biznes.gov.pl, finanse.mf.gov.pl). 3. zapoznanie grupy szkoleniowej ze sposobami pozycjonowania i promowania swojego biznesu w Internecie. Uczestnicy nauczą się, jak korzystać z narzędzi Google do budowania pozycji swojej firmy w sieci. Uczestnicy nauczą się podstawowych metod tworzenia przekazu marketingowego w mediach społecznościowych. 4. zapoznanie grupy szkoleniowej z zasadami kształtowania wizerunku swojego biznesu w Internecie. Uczestnicy nauczą się podstawowych metod zarządzania swoją prywatnością w Internecie oraz jak radzić sobie z podstawowymi typami naruszeń wizerunku i prywatności. Uczestnicy dowiedzą się o podstawowych rodzajach licencji dotyczących własności intelektualnej oraz jak chronić swoją własność intelektualną w sieci. 5. zapoznanie grupy szkoleniowej z podstawowymi metodami nawiązywania relacji |
biznesowych w Internecie. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystywać narzędzia internetowe do komunikowania się ze swoimi klientami i kontrahentami. Uczestnicy poznają podstawowe metody kupowania przez Internet oraz korzystania z bankowości elektronicznej. 6. zapoznanie grupy szkoleniowej z najbardziej przydatnymi aplikacjami webowymi wykorzystywanymi przy prowadzeniu własnego biznesu. Uczestnicy poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa w korzystaniu z aplikacji online. Uczestnicy posiądą wiedzę w zakresie ochrony swoich danych przed złośliwym oprogramowaniem. Umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć: – umiejętności informacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej – Wyszukiwanie dostawców, ofert, sprawdzanie wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego. (np. w ems.ms.gov.pl, mojepanstwo.pl) – Wyszukiwanie informacji na stronach instytucji publicznych, np. o regulacjach prawnych dotyczących handlu w sieci, serwisów z przetargami, bazakonkurencyjnosci.gov.pl – Rozpowszechnienie w sieci informacji o swoim biznesie, (wizytówka, media społecznościowe, widoczność w serwisach typu Google Maps, itd.). – Wykorzystywanie materiałów z sieci (własność intelektualna otwarte licencje). – umiejętności komunikacyjne: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Telefonowanie przez internet i wideorozmowy przez internet – Prowadzenie rozmów przez internet (np. wideorozmowy, rozmowy grupowe). – Komunikacja elektroniczna z klientami i dostawcami, w tym uzyskiwanie opinii klientów. – umiejętności rozwiązywania problemów: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Zmienianie ustawień dowolnego oprogramowania – Zakupy i sprzedaż przez internet, w tym płatności elektroniczne, potwierdzenie zakupów, paragony itd. – Wiedza o podstawach posiadania własnej strony internetowej, w tym np. funpage’a w mediach społecznościowych (na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie i in.) i informacje jak ją uruchomić z wykorzystaniem prostych w obsłudze narzędzi. – Marketing w internecie. – Zarządzanie prywatnością w sieci. – Korzystanie z bankowości elektronicznej lub przyjmowanie płatności online. – Reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich. – Reagowanie i radzenie sobie ze zjawiskami niepożądanymi i groźnymi (hate, trolling, kradzież treści). – umiejętności związane z oprogramowaniem: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych |
– Ochrona komputera i innych urządzeń przed złośliwym oprogramowaniem. – Przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania (np. do zarządzania informacjami o klientach, dostawcach): jak i gdzie ich szukać, jak instalować, jak i do czego używać, na co uważać i na co zwracać szczególną uwagę (pod kątem bezpieczeństwa). – Rodzaje licencji (licencje otwarte, komercyjne), na których mogą być udostępnione treści i oprogramowanie wraz z przykładami / źródłami. – umiejętność korzystania z usług publicznych: – podstawowa kompetencja cyfrowa – Użycie profilu zaufanego w co najmniej 1 e-usłudze – Wykorzystanie profilu zaufanego. – Założenie/zawieszenie/zakończenie działalności gospodarczej, w tym np. wykorzystanie platformy testowej CEIDG lub biznes.gov.pl do próbnego wypełniania i wysłania wniosku, (procedura: przygotowanie wniosku online, złożenie wniosku i dokonanie płatności). – Załatwianie drogą elektroniczną spraw związanych z wysłaniem pisma/informacji/sprawozdania do urzędu, odbiorem odpowiedzi od urzędu (z uwzględnieniem wykorzystania wsparcia dostępnego w ramach Centrum Pomocy w serwisu biznes.gov.pl). – Rozliczenia podatkowe, deklaracje i składki na ZUS online. |
Grupa docelowa uczestników |
Scenariusz zajęć jest przygotowany do pracy z uczestnikami w grupie wiekowej powyżej 25 roku życia. |
Liczebność grupy szkoleniowej |
Zgodnie z standardem szkoleniowym przyjętym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, liczebność grupy szkoleniowej przypadająca na jednego instruktora nie może być większa niż 12 osób. |