Tytuł modułu : Kultura w sieci
Celemodułuiumiejętnościcyfrowedonabyciawtrakciezajęćzewskazaniem, które podstawowe umiejętności cyfrowe zostały uwzględnione w scenariuszu
Cele:
Celem głównym modułu jest poprawa kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz zwiększenie kompetencji korzystania z e-usług publicznych. Cele dydaktyczne szkolenia:
- zapoznanie grupy szkoleniowej z zasobami kultury polskiej i światowej dostępnymi w sieci. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z ogólnodostępnymi portalami prezentującymi dorobek polskiej i światowej kultury (Ninateka – Filmoteka Narodowa, Polona, Encyklopedia Teatru Polskiego, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, British Museum, Luwr, Muzeum Sztuki w Wiedniu itp.).
- zapoznanie grupy szkoleniowej z metodami wyszukiwania i pozyskiwania informacji na temat bieżących wydarzeń kulturalnych. Uczestnicy nauczą się, w jaki sposób zarezerwować bilety na wydarzenia,kontaktować się z przedstawicielami instytucji kultury w sprawie rezerwacji.
- zapoznanie grupy szkoleniowej z powszechnie dostępnymi źródłami legalnego oprogramowania do tworzenia i edycji treści cyfrowych. Uczestnicy nauczą się, jak zweryfikować legalność oprogramowania, jak je instalować, tworzyć treści cyfrowe i udostępniać je w sieciach społecznościowych.
- zapoznanie grupy szkoleniowej z zasadami ochrony treści zgodnie z prawem autorskim. Uczestnicy zostaną zapoznani z rodzajami praw do użytkowania (licencji), narzędziami służącymi tworzeniu i publikowaniu treści artystycznych, a także sposobami ochrony tych treści. Uczestnicy zostaną zapoznani z podstawowymi zasadami odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich. Uczestnicy nauczą się, jak korzystać z materiałów udostępnionych publicznie. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest prawo cytatu, w jaki sposób wykorzystywać je na własny użytek.
- zapoznanie grupy szkoleniowej z legalnymi bazami wiedzy. Uczestnicy nauczą się, jak korzystać z ebooków i audiobooków oraz w jaki sposób odtwarzać je na swoich urządzeniach. Uczestnicy zostaną zapoznani z metodami nauki wykorzystującymi cyfrowe zasoby i źródła internetowe.
- zapoznanie uczestników szkoleń z platformą e-usług publicznych ePUAP, przekazanie im kompetencji z zakresu posługiwania się profilem zaufanym, przekazanie wiedzy odnośnie portali administracji publicznej, udostępniających możliwość załatwiania spraw przez Internet Umiejętności cyfrowe do nabycia w trakcie zajęć:
– umiejętności informacyjne:
– podstawowa kompetencja cyfrowa – Wyszukiwanie informacji o towarach, usługach
– Wyszukiwanie informacji na stronach internetowych instytucji kultury (muzea, biblioteki, domy kultury, teatry, filharmonie, archiwa itp.), wartościowych zasobów kultury oraz zasobów edukacyjnych z legalnych źródeł.
– Wyszukiwanie informacji o wydarzeniach kulturalnych (wystawy, koncerty,
festiwale, spektakle).
– Korzystanie z wirtualnych galerii muzealnych.
– umiejętności komunikacyjne:
– podstawowa kompetencja cyfrowa – Telefonowanie przez internet i wideorozmowy przez internet.
– Prowadzenie rozmów przez internet (np. wideorozmowy, rozmowy grupowe).
– Uzyskiwanie pomocy online (czat, email, wideorozmowa) przy korzystaniu z usług firm turystycznych, telekomunikacyjnych, banków, urzędów itd.
– umiejętności rozwiązywania problemów:
– podstawowa kompetencja cyfrowa – Instalowanie oprogramowania lub aplikacji
– Dzielenie się własnymi tekstami, zdjęciami, muzyką, filmami w mediach społecznościowych (na Facebooku, YouTube, Twitterze, Instagramie i in.), tworzenie cyfrowych galerii zdjęć.
– Nauka z wykorzystaniem cyfrowych zasobów kultury i archiwów oraz źródeł
internetowych (np. Wikipedia, TED, Khan Academy, Baza Legalnych Źródeł, Ninateka, POLONA).
– Rozwijanie umiejętności wykorzystywania cyfrowych zasobów kultury w sieci (z uwzględnieniem zagadnień prawa autorskiego) np. do stworzenia drzewa genealogicznego, odtworzenia historii własnej rodziny,miejscowości.
– Oglądanie, słuchanie, pobieranie wersji cyfrowych filmów, muzyki, literatury, audycji radiowych, obrazów, prasy, gier, komiksów z legalnych źródeł kultury.
– Rezerwowanie biletów na imprezy kulturalne online.
– Nauka korzystania z e-booków (np. na czytnikach elektronicznych) i audio-booków.
– Korzystanie z banków zdjęć/klipów/dźwięków. Rodzaje licencji. Warunki użytkowania.
– Prawa i obowiązki wynikające z regulaminów serwisów internetowych.
– Udostępnianie treści kultury w sieci. Odpowiedzialność prawna. Plagiat. Prawo cytatu.
– Reagowanie na naruszenie własnych praw autorskich.
– umiejętności związane z oprogramowaniem:
– podstawowa kompetencja cyfrowa – Korzystanie z oprogramowania do edytowania zdjęć, plików video lub audio
– Zakup oprogramowania w sieci (kontrola legalności) – prawa i obowiązki wynikające z posiadanej licencji.
– Przykłady przydatnych aplikacji do wykorzystania (np. do obróbki graficznej plików, porządkowania i zarządzania plikami, danymi):
– jak i gdzie ich szukać,
– jak instalować,
– jak i do czego używać,
– na co uważać i na co zwracać szczególną uwagę (pod kątem bezpieczeństwa i prawa autorskiego).
– umiejętność korzystania z usług publicznych:
– podstawowa kompetencja cyfrowa – Założenie konta w ePUAP i profilu zaufanego
– Świadome, krytyczne, odpowiedzialne i selektywne korzystanie z cyfrowych zasobów kultury (źródeł muzealnych, bibliotecznych i audiowizualnych, archiwalnych i zabytkowych repozytoriów cyfrowych np. Federacja Bibliotek Cyfrowych, Polona, Ninateka, Cyfrowe Zbiory MNW, szukajwarchiwach.pl, portalu http://www.europeana.eu/).
Grupa docelowa uczestników
Scenariusz zajęć jest przygotowany do pracy z uczestnikami w grupie wiekowej powyżej 25 roku życia.
Liczebność grupy szkoleniowej
Zgodnie z standardem szkoleniowym przyjętym w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa, liczebność grupy szkoleniowej przypadająca na jednego instruktora nie może być większa niż 12 osób.