Jaki obowiązek?
e-Doręczenia dla organizacji pozarządowych.
Co to są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Kto musi mieć taki adres?
Fundacje i stowarzyszenia wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, czyli fundacje i stowarzyszenia z działalnością gospodarczą.
Od kiedy?
- Dla nowopowstających, czyli rejestrujących się w KRS fundacji i stowarzyszeń z działalnością gospodarczą jest zakładany przy rejestracji (od 1 stycznia 2025 roku)
- Dla działających fundacji i stowarzyszeń z działalnością gospodarczą – od 1 kwietnia 2025 roku.
Gdzie złożyć wniosek o nadanie adresu do doręczeń elektronicznych?
Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń przez e-usługę na Biznes.gov.pl pod adresem: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709
Po założeniu i aktywacji adresu organizacja uzyska dostęp do darmowej skrzynki do e-Doręczeń dla swojej fundacji lub stowarzyszenia z działalnością gospodarczą. Skrzynka w Koncie Przedsiębiorcy umożliwi wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości, a także dostęp do adresów wpisanych do BAE.
Organizacja musi wyznaczyć administratora skrzynki.
Co w praktyce oznacza założenie adresu do doręczeń elektronicznych i wpisanie go do bazy adresów elektronicznych (BAE)?
- Zakładając adres do e-Doręczeń dla swojej organizacji tym samym wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej.
- Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń.
- Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych (BAE)oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej organizacji wyłącznie elektronicznie.
Jak znaleźć adres do e-Doręczeń urzędu?
Jeśli chcesz sprawdzić, czy podmiot, w którym załatwiasz sprawę, ma już aktywny adres do e-Doręczeń, skorzystaj z wyszukiwarki udostępnionej przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Aby wyszukać podmiot, wpisz jego nazwę lub numer REGON. Możesz też przeszukiwać dane wpisując miejscowość, województwo lub adres do e-Doręczeń.
Wyszukiwarka zawiera dane podmiotów publicznych. Znajdziesz w niej między innymi ministerstwa, urzędy centralne, urzędy miast i gmin, starostwa, spółki komunalne i inne. Dane w zestawieniu są aktualizowane codziennie oprócz weekendów oraz dni wolnych od pracy.
Jak zmienić dane firmy w BAE?
Jeśli zmieniły się twoje dane jako organizacji, zaktualizuj je w swoim rejestrze – w KRS. Następnie, gdy otrzymasz potwierdzenie, że zmiany w rejestrze są już widoczne, przejdź do e-usługi na Biznes.gov.pl. Po zalogowaniu, zaznacz, że chcesz złożyć wniosek o zmianę danych w bazie adresów elektronicznych. Jeśli na ekranie z danymi twojej organizacji zobaczysz zaktualizowane informacje, pozostaje ci elektroniczne podpisanie wniosku i wysłanie go.
Jeżeli chcesz zmienić adres e-mail do powiadomień, możesz to zrobić w ustawieniach skrzynki po zalogowaniu do Konta Przedsiębiorcy.
Przez e-usługę na Biznes.gov.pl, możesz też zmienić administratora skrzynki do e-Doręczeń.
Jak wykreślić adres do e-Doręczeń z BAE?
Możesz wykreślić adres do e-Doręczeń z bazy adresów elektronicznych. W tym celu złóż wniosek online przez e-usługę na Konce Przedsiębiorcy. Po rozpatrzeniu wniosku, minister właściwy ds. cyfryzacji podejmie decyzję o wykreśleniu adresu twojej organizacji z BAE.
WARTO WIEDZIEĆ !
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
- przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG
- przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.
Dotyczy to:
- adwokata
- radcy prawnego
- doradcy podatkowego
- doradcy restrukturyzacyjnego
- rzecznika patentowego
- notariusza.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego posługują się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku. Do października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.
Więcej informacji na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709