Jednym z przywilejów organizacji pozarządowej mającej status OPP jest możliwość pozyskiwania środków z 1% podatku. Pieniądze te są przekazywane przez urząd skarbowy na podstawie zeznań podatkowych. Jak NGO może się bronić, jeśli urząd skarbowy nie przekazuje środków z 1%?

PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ

W ubiegłym roku otrzymaliśmy status OPP, zostaliśmy umieszczeni w wykazie organizacji OPP uprawnionych do otrzymania 1%. Z powodu zdarzeń losowych dopiero na początku lipca przekazaliśmy urzędowi skarbowemu nr konta bankowego, na który mają wpływać środki z 1%. Wiemy z informacji konkretnych osób, że w zeznaniu podatkowym dokonali wskazania 1% podatku na naszą rzecz. We wrześniu skontaktowaliśmy się z urzędem skarbowym, pytając, kiedy na nasze konto wpłyną środki z 1%. W rozmowie powiadomiono nas, że pieniędzy nie otrzymamy, gdyż spóźniliśmy się z podaniem numeru rachunku bankowego. Jesteśmy rozpoznawalnym lokalnym stowarzyszeniem, wiemy, że wiele osób przekazało nam 1% podatku. Osoby te oczekują obiecanych przez nas działań, a my nie mamy środków. Czy możemy coś zrobić, aby jednak „odzyskać” pieniądze, które ludzie chcieli nam przekazać?

DORADCZYNI SERWISU PORADNIK NGO.PL ODPOWIADA:

Każda zarabiająca legalnie osoba odprowadza podatki na rzecz Skarbu Państwa. Osoby fizyczne wypełniając zeznanie podatkowe mogą zdecydować, że 1% z ich podatku ma być przekazany na rzecz wybranej organizacji mającej status organizacji pożytku publicznego (OPP). Do otrzymania środków z 1% uprawnione są te organizacje, które zostały umieszczone w specjalnym wykazie prowadzonym przez Dyrektora Narodowego Instytutu Wolności.

Przekazania 1% dokonuje naczelnik urzędu skarbowego na konto bankowe wskazanej przez podatników organizacji OPP. Przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zobowiązują organizacje, które po raz pierwszy otrzymały status OPP, aby zgłosiły do urzędu skarbowego numer rachunku bankowego, na który mają wpłynąć środki z 1% podatku w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym. Czyli organizacja, która uzyskała status OPP w 2017 r. i może ubiegać się o 1% podatku za 2017 r., zobowiązana jest podać urzędowi skarbowemu numer rachunku bankowego, na który mają wpływać środki, w terminie do 30 czerwca 2018 roku.

Urząd skarbowy (a ściślej naczelnik urzędu skarbowego) odstępuje od przekazania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego m.in. wtedy, gdy organizacja nie podała, mimo wymogów ustawy o działalności pożytku publicznego, numeru rachunku bankowego właściwego do przekazania 1% podatku lub jeśli numer tego rachunku jest nieprawidłowy. Reguluje to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wspomnianej sprawie pracownik urzędu skarbowego powiadomił przedstawiciela stowarzyszenia, że spóźnienie w podaniu właściwego konta powoduje brak przekazania środków. Jednak z takim ustnym „powiadomieniem” nie da się nic zrobić. Z formalnego punktu widzenia, jeśli urząd załatwia sprawę negatywnie, to osoba prawna czy fizyczna niezadowolona z takiego rozstrzygnięcia może dochodzić swoich racji, wnosząc odwołanie od decyzji. W tym konkretnym przypadku problem polega na tym, że przepisy nie zobowiązują urzędu skarbowego do wydania decyzji.

Czy w związku z tym nie da się nic zrobić? Na szczęście można, gdyż Sądy Administracyjne w Warszawie i w Gdańsku uznały, że w przypadku, gdy urząd skarbowy odmawia z jakiegoś powodu przekazania podatku na rzecz OPP, to powinien wydać decyzję o odmowie przekazania 1% podatku. Wtedy organizacja OPP może złożyć odwołanie od decyzji (decyzja powinna zawierać pouczenie o sposobie odwołania od niej) i dochodzić swoich praw, również przed Sądem Administracyjnym.

[pełny tekst rozmowy na w poradniku portalu NGO]